Procedura zmiany sprzedawcy
czas trwania procedury
W przypadku pierwszej zmiany sprzedawcy, tj. gdy odbiorca rozwiązuje umowę kompleksową ze sprzedawcą wykonującym zadania sprzedawcy z urzędu procedura nie może trwać dłużej niż 30 dni od dnia zgłoszenia zawarcia umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą.
W przypadku drugiej i każdej kolejnej zmiany, tj. gdy zawarte są odrębne umowy: sprzedaży i o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej procedura nie może trwać dłużej niż 14 dni od dnia zgłoszenia zawarcia umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą.
etapy procesu zmiany sprzedawcy
Krok 1
Odbiorca zawiera umowę sprzedaży z nowym sprzedawcą
Odbiorca dokonuje wyboru nowego sprzedawcy
Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą. Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży
UWAGA: odbiorca powinien zapytać nowego sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (zastępującej dwie umowy - handlową i dystrybucyjną)
Krok 2
Ten krok może wykonać nowy sprzedawca
Odbiorca wypowiada umowę sprzedaży staremu sprzedawcy
W przypadku, gdy sprzedawcą dotychczasowym była dawna spółka dystrybucyjna, odbiorca wypowiada tzw. umowę kompleksową czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej jak i świadczenia usługi dystrybucji
Krok 3
Ten krok może wykonać nowy sprzedawca
Odbiorca zawiera umowę o świadczenie usługi dystrybucji
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usługi dystrybucji.
Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej.
Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony i nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
Krok 4
Ten krok także może wykonać nowy sprzedawca
Odbiorca informuje OSD (operatora systemu dystrybucyjnego) o zawarciu nowej umowy sprzedaży
Zgłoszenie musi odpowiadać standardom przyjętym przez właściwego OSD i powinno zawierać: określenie stron nowej umowy sprzedaży, termin obowiązywania umowy, planowane ilości dostaw energii, określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe (najczęściej będzie nim nowy sprzedawca).
Krok 5
Tu też odbiorca może korzystać z pomocy nowego sprzedawcy
W zależności od wielkości zużycia energii oraz w związku z istotnymi zmianami w zasadach rozliczeń po zmianie sprzedawcy konieczne może być dostosowanie układu pomiarowo - rozliczeniowego.
Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu. W przypadku odbiorców przyłączonych do sieci o niskim napięciu, liczniki należą do operatorów systemów dystrybucyjnych.
W przypadku tych odbiorców, brak licznika z rejestracją i transmisją danych nie stanowi przeszkody w zmianie sprzedawcy.
Krok 6
W dniu zmiany sprzedawcy (wejścia w życie nowej umowy sprzedaży) OSD dokonuje odczytu licznika.
W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy. Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w określonym terminie (do 5 dnia następnego miesiąca). Na tej podstawie dotychczasowy sprzedawca przygotuje rozliczenie końcowe.