ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREOdbiorcy na rynku energii
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU
ZPUE SA


KONTAKT




SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Śląskie. Stanowisko WRDS ws. problemów przedsiębiorstw energochłonnych
12.03.2018r. 15:37

Stanowisko ws. problemów funkcjonowania przedsiębiorstw energochłonnych przyjęła w poniedziałek Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Katowicach. Chodzi o spodziewane koszty związane z tzw. opłatą mocową i brak prac nad ulgami dla tego przemysłu.
Przedstawiciele branży akcentują, że wysokość opłaty mocowej, która zacznie obowiązywać w końcu 2020 r., spodziewana jest na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych rocznie za jedną terawatogodzinę nabytej energii elektrycznej. Dla hutnictwa - jak szacowali niedawno - będzie to oznaczało dodatkowy koszt rzędu 300 mln zł rocznie. Przedsiębiorcy przestrzegają, że bez ulg w opłatach przemysł energochłonny, który już teraz ograniczył inwestycje, nie udźwignie obciążenia.

"W stanowisku (WRDS - PAP) są zawarte tematy odczytywane przez sektor stalowy, również cały sektor energochłonny, jako zagrożenie po 2020 r. Stanowisko zostało skierowane do Rady (Dialogu Społecznego - PAP) krajowej, aby wzmocnić ten sygnał. Rada Krajowa ma kompetencje, aby wskazać odpowiedzialnego ministra" - powiedział PAP uczestniczący w poniedziałkowych obradach WRDS prezes Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej (HIPH) Stefan Dzienniak.

Jak przypomniał, część zagrożeń dla branży wiążę się z przyjętą w ub. roku Ustawą o rynku mocy, notyfikowaną w lutym br. przez Komisję Europejską, która wprowadza wsparcie w postaci dodatkowego wynagrodzenia - płatności mocowych - dla źródeł wytwórczych za to, że przez określony w kontrakcie czas będą dysponować odpowiednią mocą, czyli będą mogły dostarczyć potrzebną energię.

Dzięki opłatom mocowym, płaconym przez wszystkich konsumentów prądu, producenci energii zyskają środki na niezbędne inwestycje w nowe moce wytwórcze. Przedstawiciele środowiska hutniczego - branży, w której udział kosztu energii w ogólnych kosztach sięga nawet 40 proc. - wskazują, iż notyfikowana przez KE ustawa jest niepełna bez rozwiązań wprowadzających ulgi w opłacie mocowej dla przedsiębiorstw z branż energochłonnych.

Mają one być wprowadzone po zakończeniu drugiej fazy negocjacji z Komisją Europejską, co wiąże się m.in. z prowadzonymi w Komisji pracami nad rozporządzeniem o wewnętrznym rynku energii. HIPH liczy, że rządowi uda się na czas wynegocjować zadowalający dla polskiego przemysłu poziom ulg. W poniedziałek prezes Izby przypomniał, że mimo apelu branży, by nie rozdzielać notyfikacji ustawy od notyfikacji ulg, sprawnie notyfikowana została "oczyszczona z ulg" ustawa.
Dzienniak podkreślił, że dotąd środowisko nie ma informacji nt. podjęcia prac nad systemem ulg. "Według nas notyfikacja (tego systemu - PAP) może zająć półtora - dwa lata. A żeby starać się o ulgi w 2020 r. (gdy wejdzie w życie opłata mocowa - PAP), trzeba w 2019 r. złożyć dokumenty. A więc teraz jest ostatni moment" - przestrzegł prezes HIPH, akcentując, że rynek mocy jest dziś dla branży "ogromnym zagrożeniem", obok unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) .

W kontekście tego wyzwania WRDS zaapelowała w poniedziałkowym stanowisku o pilne wdrożenie przez rząd i ustawodawcę rozwiązań wskazanych już w uchwale Rady Dialogu Społecznego (przyjętej przez strony pracowników i pracodawców) z 7 kwietnia 2016 r., które fundamentalnie wsparłyby konkurencyjność polskiego sektora energochłonnego.

W stanowisku WRDS wymieniono tu przede wszystkim: objęcie podmiotów energochłonnych systemem ulg w zakresie opłaty jakościowej (zgodnie z określoną parametryzacją), objęcie podmiotów energochłonnych systemem ulg w zakresie opłaty przejściowej (zgodnie z określoną parametryzacją; alternatywnie obniżenia stawki tej opłaty), wprowadzenia - wzorem innych uprzemysłowionych krajów UE - rekompensat kosztów pośrednich CO2, a w przypadku decyzji o przedłużeniu wsparcia wysokosprawnej kogeneracji poza 2018 r. - wdrożenia ulgi w kosztach wsparcia kogeneracji analogicznie, jak w przypadku odnawialnych źródeł energii.

"Równocześnie do powyższych działań konieczne jest pilne zmniejszenie istotnie szkodzących nowym inwestycjom dolegliwości dla przemysłów energochłonnych w ramach przepisów o rynku mocy, tj przede wszystkim pilne i sprawne przeprowadzenie przed KE notyfikacji ulgi w opłacie mocowej oraz wprowadzenia przystającego do realiów prowadzenia działalności gospodarczej limitu wyłączeń dla jednostek redukcji zapotrzebowania, dających szansę przedsiębiorstwom energochłonnym na konkurowanie z wytwórcami w ramach rynku mocy" - napisano w stanowisku WRDS.

Stanowisko przypomina ponadto, że na obecną i przyszłą kondycję branż energochłonnych wprost oddziałuje polityka klimatyczna, której ramy na kolejną dekadę były przez ostatnie miesiące przedmiotem negocjacji w ramach UE. WRDS wniosła, aby na najbliższym posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego ws. skutków polityki klimatycznej dla Polski, uwzględnić również temat obecnej i przyszłej konkurencyjności przemysłu energochłonnego w Polsce.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2018
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE