ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREOdbiorcy na rynku energii
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSOR SERWISU
ZPUE SA


KONTAKT




SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

MF: Wprowadzenie mechanizmu wypłat rekompensat za wzrost cen energii elektrycznej pogorszy wynik sektora
28.04.2020r. 14:08 28.04.2020r. 11:18

Rekompensaty za energię elektryczną za 2020 r., w formie proponowanej przez MAP, pogorszą w 2021 r. wynik sektora finansów publicznych o 2,4 mld zł - oszacowało Ministerstwo Finansów. Szereg instytucji, w tym KPRM, zgłosiło do projektu uwagi.
Wyniki konsultacji i uzgodnień międzyresortowych do projektowanej ustawy opublikowano we wtorek.

Zgodnie z projektem, nad którym pracuje resort aktywów, odbiorcy końcowi energii elektrycznej w gospodarstwach domowych będą mogli liczyć na rekompensaty za wyższe w 2020 r. ceny energii. W tym celu odbiorcy, będący stroną umowy na dostawę energii mają składać deklaracje, że nie przekroczyli w 2019 r. tzw. II progu podatkowego, czyli 85 528 zł. Odpowiednią rekompensatę mają wyliczyć sprzedawcy i dystrybutorzy energii i zwrócić w pierwszym rachunku w 2021 r. Pieniądze mają pochodzić z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, zasilonego częścią przychodów państwa ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2.

W ramach uzgodnień międzyresortowych projektu Ministerstwo Finansów oszacowało, że Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny jest częścią sektora finansów publicznych i dlatego jego wynik ma wpływ na wynik całego sektora, zatem ustawa spowoduje pogorszenie go o 2,4 mld zł w 2021 r., kiedy następować będzie wypłata.

Dodatkowo MF wskazało na liczne wątpliwości interpretacyjne projektu. Na przykład podkreśliło, że z projektowanej regulacji winno wynikać jednoznacznie, czy kwota 85 528 zł dotyczy przychodów, dochodów, czy podstawy obliczenia podatku odbiorcy końcowego. W razie niejasności nie byłoby bowiem wiadomo np. w jaki sposób ustalić kwotę w przypadku osób, które skorzystały z rozwiązań dla małżonków albo osób samotnie wychowujących dzieci - zaznaczyło MF. Według resortu finansów, można domniemywać, że chodzi o roczną podstawę obliczenia podatku, jednak zapis powinien jednoznacznie to oddawać.

MF wskazało też, że przepisy w proponowanym brzmieniu przyznawałyby rekompensaty - niezależnie od kwoty przychodów - odbiorcom końcowym, którzy np. rozliczają podatek ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, kartą podatkową albo według jednolitej 19 proc. stawki podatku. Albo osiągają przychody niepodlegające przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak np. rolnicy.

MF wskazało też, że należałoby rozstrzygnąć, jak traktować limit w przypadku, gdy stroną umowy sprzedaży energii elektrycznej albo umowy kompleksowej jest więcej niż jedna osoba
Również w imieniu KPRM, szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Łukasz Schreiber wskazał na wątpliwości w kwestii rolników, którzy nie są płatnikami podatku PIT, albo odbiorców, którzy nie wykazali dochodów. Nie wiadomo także, jak traktować sytuację w przypadku wspólnie rozliczających się małżonków, gdy dochody jednego z nich przekraczają limit - wskazał Schreiber.

Odnosząc się jeszcze do proponowanego źródła finansowania rekompensat, czyli części dochodów ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2, Schreiber przypomniał, że rząd w 2019 r. rekomendował, by po 2020 r. całość dochodów ze sprzedaży uprawnień przeznaczać na modernizację sektora energii w ramach Funduszu Modernizacyjnego.

Ministerstwo Aktywów Państwowych przygotowało w lutym projekt ustawy o rekompensatach z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej w 2020 r.

Rekompensaty dla gospodarstw domowych uzależnione będą od dwóch kryteriów: poziomu zużycia energii elektrycznej w 2020 r. i uzyskanego dochodu w 2019 r.

Rekompensaty będą udzielone za pośrednictwem przedsiębiorstw obrotu, które 31 grudnia 2020 r. będą miały zawarte umowy sprzedaży energii elektrycznej albo umowy kompleksowe z odbiorcami końcowymi, poprzez korektę kwoty płatności brutto pierwszej faktury za energię elektryczną wystawionej po dniu 15 marca 2021 r. o odpowiednią kwotę.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE